Més informació [ Selecci���� | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0013246   Aprenentatge basat en problemes
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Primària-Secundària
  
   6/9/2023 - 17/10/2023 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   01DO Aprenentatge basat en problemes
  
Inscripció   01/09/2023 - 06/09/2023
  
Cost matrícula (Euros)   65
  
Descripció i   Metodologia:   L’actual legislació posa de manifest la necessitat d’utilitzar metodologies de actives i competencials vehiculades en Situacions d’Aprenentatge. El mètode d'Aprenentatge Basat en Problemes és una bona eina per fomentar un aprenentatge profund i de qualitat entre els alumnes dels cicles superiors de primària i l'educació secundària.

La principal finalitat es explicar els avantatges i característiques d'aquesta metodologia i mostrar el procés de disseny i implementació del PBL. L’objectiu és dotar als docents dels coneixements i capacitats necessàries per poder afegir aquesta metodologia a la seva "capsa d'eines" educatives.

Els continguts del curs estan confeccionats tenint en compte la nova legislació. En el curs es mostra als alumnes com plantejar situacions d’aprenentatge, basades en la metodologia PBL a partir de la nova estructura curricular i la relació entre els seus elements, i tenint en compte les bases psicopedagògiques i neurocientífiques de l'aprenentatge competencial (a través de les situacions d’aprenentatge) adaptant les diverses fases de la seqüencia per configurar una proposta d’Aprenentatge Basat en Problemes.

Metodologia:

El curs consta de 60 hores de durada, amb una previsió de 10 hores de dedicació setmanal durant sis setmanes. La formació es compon de 3 mòduls. Per finalitzar, es durà a terme una activitat final en la que els alumnes hauran de posar en pràctica tot allò que han aprés. Es preveu que cada un dels mòdols tingui una durada de 20h (dues setmanes) en les quals els alumnes podran treballar el contingut i dur a terme les activitats proposades.

El contingut del curs està en format vídeo. Els alumnes disposaràn de lectures complementaries i d’aprofundiment per tal de seguir investigant sobre aquells aspectes en els quals estiguin més interessats.

L’activitat final consisteix en dissenyar una situació d’aprenentatge basada en la metodologia PBL. En cada un dels mòduls es demanarà als alumnes una entrega parcial d’aquesta tasca, en la que hauran de dur a terme els passos mostrats durant les activitats de cada mòdul per anar creant la seva programació.

Cada una d’aquestes entregues parcials estarà revisada pel tutor o tutora, que anirà guiant i resolent els dubtes dels alumnes per tal d’aconseguir una programació que compleixi tots els requisits explicats durant el curs.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5€ de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat a la nostra web (www.doqua.cat). També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts
  
Objectius   Aquest curs persegueix l’objectiu general següent:

Dissenyar Situacions d'aprenentatge basades en la metodologia PBL tenint en compte les característiques indispensables de cada fase, per tal de promoure un aprenentatge actiu que fomenti el desenvolupament competencial de l’alumnat.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 3 mòduls de que disposa el curs:

1.Programar, pas a pas, una situació d’aprenentatge a partir d’una pregunta inicial que cal resoldre (PBL) que inclogui totes les informacions curriculars necessàries, basades en l’estructura de la nova legislació (LOMLOE) i les activitats d’aprenentatge bàsiques de cada una de les fases de la seqüència.

2.Ampliar les activitats bàsiques de la seqüència d’una situació d’aprenentatge a partir de tècniques i estratègies didàctiques diverses (cooperatiu, rutines de pensament, instruments d’avaluació i tallers d’aprenentatge) enfocades a fomentar un aprenentatge més ric i durador entre l’alumnat.

3.Planificar propostes d’aprenentatge basades en diverses rutines i destreses de pensament enfocades a augmentar, gradualment, l’autonomia dels alumnes vers el seu propi aprenentatge, a través de situacions més o menys obertes, segons les necessitats de cada grup d’alumnes.
  
Continguts   Els continguts a desenvolupar al llarg del mòdul són:

1.- En què és basa la metodologia PBL?
a- Bases neurocientífiques
- La metacognició
- l’Storytelling
- Els coneixements previs
- Aprendre a aprendre
b- Definició i delimitació del concepte de PBL
- En què consisteix?
- Diferències amb el mètode de projectes
- Les fases del PBL

2.- Pasos per a dur a terme una proposta PBL
a- Adaptació d’una UD a un PBL
b- Fase de disseny
- Situació problema i preguntes inicials
- Recursos necessaris
- Avaluació
c- Implementació d’un PBL
- Fase inicial
- Fase de desenvolupament
- Fase de sintètic

3.- Una proposta de PBL interdisciplinari
a- Importància de l’enfocament globalitzat
b- Estratègies de coordinació entre docents
c- Disseny d’un PLB interdisciplinari
- Coordinar-se amb altres docents
- Selecció de continguts
- Avaluar els diversos àmbits
d- Implementació d’un PBL interdisciplinari
- Fase inicial
- Fase de desenvolupament
- Fase de síntesi

4.- Activitat final
a- Disseny i planificació d’una proposta de PBL
- Informació curricular
- Fase inicial
- Fase de desenvolupament
- Fase de síntesi
  
Formador/a   Núria Morales Molí
  
Avaluació   Per obtenir el certificat d'aprofitament del curs s'hauran de complir les següents parts de l'avaluació:

L’avaluació es compon de tres punts:
1.- Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.
2.- Realització de l’activitat final de cada un els mòduls.
a. Fòrum de participació: debat sobre els avantatges del PBL
b. Mapa conceptual/esquema amb les fases del disseny i la implementació d’un PBL
c. Fòrum de participació: reflexió sobre els inconvenients i problemes que ens podem trobar la coordinació i propostes de solució.
3.- Entrega de l’activitat final del curs: proposta i planificació d’un PBL
4.- La participació obligatòria a tots els fòrums plantejats durant la formació.
5.- Dur a terme l’enquesta de satisfacció de la formació.

Totes les parts de l'avaluació han d'haver-se superat amb una nota mínima del 80% i són de participació obligatòria.

Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:
•Realitzar totes les entregues parcials plantejades al final dels dos primers mòduls
•Entregar l’activitat d’implementació final al darrer mòdul
•Contestar a les preguntes que es demanen en els fòrums de participació (en aquells mòduls on es formulin els preguntes inicials).
•Contestar l’enquesta de satisfacció final.




  
Persones  destinatàries   Professorat d'etapes educatives Primària i Secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 18/10/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).